• AKTIVITI KOLEJ

  • KURSUS JANGKA PENDEK

  • INFO SUKAN

  • INFO TERKINI

  • SUDUT KREATIF & R&D

  • SUDUT UMUM & TEKNOLOGI

  • SUDUT ROHANI & MOTIVASI

Kejayaan KKSB di PERTANDINGAN INOVASI DAN REKACIPTA KOLEJ KOMUNITI 2011

Pertandingan Inovasi dan Rekacipta Kolej Komuniti dianjurkan satu (1) tahun sekali dan penganjuran kali ini adalah yang pertama dan merupakan pertandingan peringkat kebangsaan. Pertandingan ini adalah salah satu platform bagi pensyarah dan pelajar mempertandingkan hasil dan usaha dalam kemahiran berkaitan secara maksimum. Pertandingan inovasi dan rekacipta ini berobjektif untuk:-
  1. Mencungkil bakat dan minat yang berketerampilan dalam kemahiran, 
  2. Menguji kebolehan dan kepakaran dalam kemahiran bersumberkan persekitaran sedia ada, 
  3. Menggalakan pengaplikasian kemahiran selaras dengan kemajuan sains dan teknologi terkini. 
  4. Memberi ruang dan peluang untuk memenuhi kriteria kecemerlangan pensyarah. 
Sebanyak lebih 120 penyertaan telah diterima dan disaring, hanya 16 penyertaan sahaja yang berjaya untuk peringkat akhir. Kolej Komuniti Sabak Bernam (KKSB) lagi sekali melakar kejayaan dalam penyelidikan dan inovasi dengan menempatkan diri diantara 16 finalis tersebut. Dengan penyertaan produk inovasi bertajuk “soldering workstation (SWS)”, Mohd Rosli Mat Isa dan Esuryati Kamarudin telah membentangkan produk ini dihadapan juri professional dari Bahagian Penyelidikan Dan Pembangunan Kreativiti, Inovasi dan Pengkomersilan (R&DCIC) , Universiti Teknikal Melaka dan Jabatan Pengajian Kolej Komuniti. Pertandingan ini telah berlangsung pada 21 september 2011 di Kolej Komuniti Tampin, negeri Sembilan. Produk inovasi bertajuk “soldering workstation (SWS)”, telah memenangi tempat ke-3.


Filed Under: ,

Penulis: Syamsul

Berkenaan KKSB

Kolej Komuniti Sabak Bernam adalah sebuah pusat pengajian tinggi awam di bawah kelolaan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Menawarkan pelbagai kursus berbentuk kemahiran bagi memberi peluang kepada segenap lapisan masyarakat untuk menambah pengetahuan dan kemahiran bagi mengubah nasib dan gaya hidup mereka.

Leave a Reply